Saunomisen terveysvaikutuksia on tutkittu paljon. Saunominen vaikuttaa
suotuisasti verenkiertoelimiin, parantaen ääreisverenkiertoa ja laskien verenpainetta. Sen on todettu vähentävän myös kudosten insuliiniresistenssiä sekä reumaan liittyvää kipua.

Saunominen ei kuivata ihoa, vaikka niin luulisi. Se parantaa ihon läpäisyestettä, jolloin iho ei kuivu niin helposti. Runsas saunominen auttaa myös monissa iho-ongelmissa, kuten psoriaasissa. 15-vuotinen tutkimus osoitti, että päivittäin saunovilla on yli puolet pienempi riski saada aivoinfarkti kuin kerran viikossa saunovilla.

VIHTA VAI VASTA?
Länsisuomalaiset vihtovat ja itäsuomalaiset vastovat. Raja kulkee suunnilleen Päijänteen halki läpi Suomen. Suomalainen kansanviisaus sanoo, että vastominen tai vihtominen pitää aloittaa päästä ja edetä ajamalla taudit pois varpahista varvikkoon. Paras vihdantekoaika on juhannuksen aikoihin, kuivattamalla ne säilyvät talveen.

SAUNOMINEN + LIIKUNTA.
Saunomisen terveysvaikutukset ovat osin samankaltaisia kevyen liikunnan kanssa, mutta parhaan hyödyn saa, jos yhdistää saunomisen liikunnalliseen elämäntapaan.
Sauna auttaa lihaksia palautumaan urheilun jälkeen. Vilkastunut verenkierto kuljettaa happea lihaksiin ja venytteleminen on helpompaa, kun lihakset ovat lämpimät.

STRESSI JÄÄ LAUTEILLE.
Suomalaiset meditoivat tai pitävät oman mindfulness-hetkensä kuin itsestään lauteilla istuessa. Mieli lepää, lihakset rentoutuvat ja arjen kiireet unohtuvat. Saunaan mennään ilman kelloa tai aikatauluja. Se on mainio hetki keskittyä vain omaan hengitykseen ja rentoutua.

AINA SAUNA EI SOVI.
Sauna ei sovi kuumeiselle. Flunssaista voi auttaa höyryhengitys, joka avaa hengitysteitä, mutta silloin keho ei altistu lämmölle, toisin kuin saunassa.
Pienille vauvoille saunominen ei sovi, sillä heidän lämmönsäätelykyky on vielä kehittymätön. Raskaus- ja imetysaikana saunomisesta ei ole haittaa.

Lähteet: Sauna.fi, Yle.fi, www.terveyskirjasto.fi ja uef.fi