Kaikille raskautta suunnitteleville ja raskaana oleville suositellaan foolihappolisää 400 μg vuorokaudessa. Foolihappolisän käyttö tulisi aloittaa kaksi kuukautta ennen raskautta ja jatkaa aina 12. raskausviikon loppuun saakka. Yksi Foliren® Folaatti -tabletti sisältää 400 μg bioaktiivista Quatrefolic®-folaattia, ja se on heti oikeassa muodossa elimistön käyttöön. Sopii myös vegaaneille. Ravintolisä.

>Foliren® Folaatti 90 tabl.

Apteq raskaustesti on luotettava, herkkä ja helppokäyttöinen valinta raskauden testaamiseen suoraan virtsasuihkusta. Yli 99 %:n tarkkuus jo ensimmäisenä päivänä kuukautisten poisjäännistä ja herkkyys 10 mIU/ml. Saatavana yhden ja kahden testin pakkauksissa. CE-merkitty terveydenhuollon laite.

> Apteq Raskaustesti 2 kpl

Kaikki sikiön kehityksen kannalta tärkeät ravintoaineet yhdessä ja samassa kapselissa. Natalben Raskaus sisältää tärkeää foolihappoa valmiiksi aktiivisessa Quatrefolic®- muodossa ja sen lisäksi myös rautaa, jodia, D-vitamiinia, omega-3-rasvahappoja sekä 14 muuta vitamiinia ja hivenainetta. Ei sisällä A-vitamiinia. Ravintolisä.

> Natalben Raskaus 30 kaps.

B6-VITAMIINIA PAHOINVOINTIIN
Raskauspahoinvointiin auttavat niksit ovat monet: tasainen syöminen ja juominen, riittävä lepo ja niin edelleen. Myös B6- vitamiinillisästä saattaa olla apua pahoinvointiin. Vitamiinilisää voi siis kokeilla, jos pahoinvointi vetää olon kovin heikoksi, mutta vain käyttöohjeen mukaisina määrinä. Raju, normaalia arkea häiritsevä pahoinvointi kannattaa selvittää lääkärin kanssa jo varhaisessa vaiheessa.

MAITOHAPPOBAKTEEREITA
Probioottien merkitystä raskaus- ja vauva-aikana on tutkittu jonkin verran: tiedetään esimerkiksi, että tietyt probiootit voivat helpottaa vauvan koliikkia ja vaikuttaa vastustuskykyyn positiivisesti. Vauva saa alatiesynnytyksen yhteydessä äidiltä annoksen hyödyllisiä bakteereja, joiden on tutkimuksissa havaittu suojaavan vastasyntynyttä monin tavoin.

D-VITAMIINIA
Odottajille suositellaan 10 mikrogrammaa päivässä koko raskauden ajan, vuodenajasta riippumatta. D-vitamiinia saa monista monivitamiinivalmisteista, mutta määrä ja vitamiinin muoto kannattaa tarkistaa. Parhaiten elimistöön imeytyy D3-vitamiini, joka useimmissa valmisteissa on eläinperäinen. Tarjolla on nykyään myös kasviperäisiä D3-valmisteita. Mikrogrammoja tärkeämpää olisi varmistua D-vitamiinin riittävästä tasosta elimistössä verimittauksen avulla, ja ottaa D-vitamiinia sen verran, että puutosta ei pääse syntymään raskauden missään vaiheessa

HYVIÄ RASVAHAPPOJA
Välttämättömät rasvahapot, kuten omega- 3-rasvahappoihin kuuluvat EPA- ja DHA-rasvahapot ovat tärkeitä myös raskauden aikana. Yksi tärkeimmistä rasvahappojen lähteistä on kala, ja koska joidenkin kalojen syömistä tulee raskausaikana välttää, kannattaa välttämättömien rasvahappojen saamiseen kiinnittää erityistä huomiota. Omega-3-rasvahappojen on todettu olevan hyväksi muun muassa sikiön aivojen ja silmien kehitykselle.